arrow
Особисті фінанси
Особисті фінанси
Корисна інформація

Самозайняті громадяни в Україні – що це за статус, як його отримати?

Самозайняті громадяни в Україні – що це за статус, як його отримати?

Самозайняті громадяни в Україні – що це за статус, як його отримати?

У зв'язку зі стрімким розвитком наукового прогресу та постійною появою нових професій, напрямів у діяльності все частіше доводиться чути про таке поняття як самозайнятість в Україні. Цей термін з'явився внаслідок того, що багато громадян країни працюють без офіційного працевлаштування і, як наслідок, не сплачують податків, передбачених чинним законодавством держави. Давайте спробуємо детальніше вивчити це питання і дізнатися, що таке самозайнятість, і як отримати статус самозайнятої людини.

 

Самозайнятий в Україні: хто ним може стати

 

Згідно із законом, самозайнятий – це людина, яка здійснює оплату спеціального податку на професійний дохід. Реєстрація як самозайнятого підійде тим категоріям фахівців, які самостійно знаходять собі роботу, співпрацюючи із замовниками напряму. Зокрема, йдеться про фрілансерів, нянь, будівельників, репетиторів, сантехніків та багато інших професій. Самозайняті особи сплачують податкові відрахування аналогічно до офіційно працевлаштованих людей або тих, що займаються підприємницькою діяльністю.

 

Як оформити самозайнятість?

 

Відповідно до статті 65 Податкового Кодексу України, стати самозайнятою особою можна, виконавши спеціальну реєстрацію та ставши на облік. Передує цьому складання відповідної заяви та збирання необхідного пакета документів. Потім вся документація має бути передана контролюючому органу одним із способів:

  • при особистій зустрічі;
  • відправлення рекомендованого листа;
  • скориставшись дистанційними технологіями;
  • через уповноважену особу.

Відмовити в отриманні статусу самозайнятого можуть з кількох причин:

  • неправильне оформлення заяви;
  • наявність обмежень на ведення незалежної професійної діяльності;
  • відсутність деяких документів у зібраному пакеті документації;
  • подання запиту на інше місце обліку.

Дізнавшись про те, яка причина не дозволяє оформити самозайнятість, можна повторно пред'явити необхідну документацію. Якщо заявку буде оформлено правильно, то відповіді щодо рішення відповідних органів доведеться чекати недовго. Зазвичай самозайнятих осіб ставлять на облік день прийняття заяви про НПД. Потім виконується передача, фіксація та зберігання даних у Державному реєстрі фізичних осіб. Після завершення процедури реєстрації людина відразу може розпочинати роботу вже як самозайнята.

 

Скільки становить податок на самозайнятість?

 

На відміну від ФОП та підприємців, фахівці, які отримали статус самозайнятого, сплачують податковий збір лише один раз на рік. Сума податку становить 18%. Додатково стягується військовий збір у розмірі 1,5%. Декларацію платник податків має надати до 1 травня – саме в цей час закінчується термін розрахункового періоду. Несвоєчасне подання декларації може спричинити не лише штраф, а й адміністративну відповідальність, тому до цієї процедури слід підійти свідомо.

 

Як розраховується податок, виходячи із доходів людини?

 

Податок поширюється не на весь дохід самозайнятої особи. Зокрема, враховується лише чистий дохід, за винятком вирахувань витрат, які можуть виникати у процесі ведення незалежної професійної діяльності. При цьому головна вимога полягає в документальному підтвердженні цих витрат. З цього випливає, що потрібно зберігати всі чеки та інші документи, що підтверджують виконання фінансових операцій.

Знаючи, які види діяльності потрапляють під самозайнятість та, розібравшись у всіх нюансах реєстрації, кожен бажаючий зможе отримати собі такий статус та налагодити регулярну сплату податкових внесків до бюджету української держави, відмовившись від надання певних послуг чи ведення тіньового бізнесу.

28 жовтня 2021 р.


Популярні статті

Курс валют

Курс валют