Закон про захист прав споживачів України регулює правові відносини між виробниками, продавцями і споживачами товарів і послуг. Також він визначає обов'язки виробників і реалізаторів тієї чи іншої продукції і чітко виділяє права їх кінцевого споживача, в тому числі в магазині. Розбираємося, як здійснюється захист прав споживачів, куди звертатися і як не потрапити в пастку не дуже чесного продавця, не знаючи своїх прав.
Імпульсивна покупка, змінилися обставини - причина повернення не завжди пов'язана з якістю товару, тим не менш, у громадян є право на повернення товару навіть в такій ситуації. Повернути такий товар ви можете протягом 14 днів з моменту покупки - закон про захист прав споживачів вам таке право гарантує. При цьому ніяких пояснень з вас вимагати не можуть - якщо товар не входить до переліку тих, що не підлягають поверненню (це не засоби гігієни, не товари, від початку призначені для особистого використання), ніяких відмовок бути не може і пояснюватися ви не зобов'язані.
До слова, часто власники магазинів і продавці користуються вельми поширеним прийомом - розвішують в магазині таблички або оголошення про те, що товари, придбані у них, обміну та поверненню не підлягають. Пам'ятайте, що закон вище будь-яких оголошень реалізаторів - ніякої юридичної сили вони не мають. В законі чітко описаний перелік продукції, яка поверненню та обміну дійсно не підлягає і відмова слідувати законодавчим нормам в даному випадку - це серйозне порушення. Обов'язково фіксуйте такі оголошення на фото. Багато хто помилково вважає, що таке явище як захист прав споживачів Україна, як держава, не пріоритизує, але це не так - в разі судового розгляду такого продавця не пожаліють.
При купівлі будь-яких товарів, на які є якийсь термін гарантії, важливо зберігати чек про дану покупку. Найпростіший приклад - взуття. Ви купили черевики, вам дали гарантію півроку, а через місяць відклеїлась підошва або з'явилася тріщина, хоча взуття вам впору. Сміливо йдіть з поверненням і не ведіться на відмовки продавця - вони люблять в такий момент відправляти постраждалих покупців до виробників. Закон дає вам право самому вирішувати, кому пред'являти претензії.
До слова, якщо вас умовили на заміну товару і попросили почекати, пам'ятайте, що термін на заміну теж обмежений - він не може бути більше двох місяців
У супермаркетах, наприклад, не рідкісні ситуації, коли б'ється алкоголь в залі або інші крихкі товари, лопається пакет з цукром або крупою і т.д. У таких випадках магазини часто намагаються вимагати оплату з покупця, однак ні міцність упаковки, ні те, як дбає продавець про збереження свого товару, не ваша проблема. Ось два головних правила, які ви повинні засвоїти раз і назавжди:
Поки товар не оплачений вами, він є власністю магазину. І за законом він і тільки він несе відповідальність за його збереження. Ви не повинні турбуватися про те, як не завалити пару пляшечок з полички, випадково торкнувшись їх рукавом, наприклад, а продавець повинен подумати про те, як розмістити свої товари на полицях безпечно і стійко. Якщо він нехтує цим, це його витрати.
А вже тим більше, не мають права вимагати у вас, щоб ви його купили. Особливо лютим здирникам варто нагадати про ч. 2 ст. 17 ЗУ про захист прав споживачів. Все, що може зробити магазин в такій ситуації в рамках закону, це скласти акт про псування майна, але й він вас ні до чого не зобов'язує - це документ для внутрішньої звітності магазину. Навіть якщо припустити, що розгляд набрав максимальні оберти, то відбуватися він в такому випадку має в суді - на місці з вас ніякого відшкодування вимагати не можуть і платити ви за зіпсований товар не зобов'язані.
Ні. Магазин не несе відповідальності за зберігання ваших речей і, як правило, попереджає про це відповідним оголошенням поруч з камерою схову. А тому і права вимагати від вас залишати свої речі без нагляду у охорони або інших співробітників магазина немає. Якщо у вас з собою є придбані в іншому магазині товари, які можуть продаватися і тут, просто попросіть співробітника охорони промаркувати ці товари наклейками магазину - такі є зараз у всіх великих мережах.
Можете сміливо відмовляти. Якщо мова йде про перевірку чека і покупок, дійсно деколи простіше швидко все показати і піти, але в наших супермаркетах хамство, яке межує з грубістю, не рідкість і в такій ситуації співробітника охорони нескладно поставити на місце. По-перше, враховуйте, що охорона не дорівнює правоохоронні органи, а тому вимагати у вас що-небудь вона просто не має права. А затримувати вас або обшукувати, відводити в кімнату охорони тим більше. По-друге, вимагайте викликати поліцію, яка все коректно і під протокол перевірить.
Можна. Ви не порушуєте закон, фотографуючи чашки і ложки для мами або шкарпетки для чоловіка. Чіпати товари ви теж маєте повне право, оскільки це абсолютно нормально - помацати товар, який ви хочете купити для особистого користування. Так, співробітник магазина має право стежити за збереженням товарів і псувати їх покупці не повинні, однак, помацати право мають.
На сьогоднішній день органом, уповноваженим стежити за захистом прав споживачів в Україні, є Держпродспоживслужба. І скаржитися потрібно тільки туди. Майте на увазі, що якщо вам люб'язно нададуть книгу скарг, вас просто спробують обдурити - вони все ще є в багатьох установах, але за законом їх скасували. Це означає, що раніше при різних перевірках ці книги дивилися, а тепер ні. Тобто тепер така скарга не має ні ваги, ні сенсу.
Скаргу в Держпродспоживслужбу незабаром можна буде подавати онлайн, ну а поки її можна відправити електронною поштою або рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Складається вона у вільній формі, але є кілька нюансів, які важливо врахувати:
Також діє гаряча лінія. Телефон гарячої лінії захисту прав споживачів:
+38 (044) 364 77 80
+38 (050) 230 04 28
Ми бажаємо вам ніколи не опинятися в ситуації, коли з ролі задоволеного покупця доводиться переходити в «табір» борців за свої права, однак, чекаючи кращого, завжди варто бути готовим до найгіршого.
21 жовтня 2021 р.
Поділитись
Курс валют